waar blijft de sneeuw? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rolinka Jong - WaarBenJij.nu waar blijft de sneeuw? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rolinka Jong - WaarBenJij.nu

waar blijft de sneeuw?

Door: Rolinka

Blijf op de hoogte en volg Rolinka

30 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Weten jullie hoe frustrerend het is om op het nieuws te horen dat het in Nederland sneewt.

Daarintegen mag ik ook weer niet klagen want ik lag zaterdag 22 november op Overbridge lekker in het warme water van de surinamerivier te zwemmen.
Was namelijk met Marjoeska, Rachna, Eugene en Guirmo lekker een dagje buiten de stad geweest.
Ook zijn we piraten tegengekomen daar, zie foto;s
Proberen jullie dat maar te doen in november.

Sinds het vorige berichtje zijn er weer heel wat dingen gebeurd.
Gewoon te veel om op te noemen.
Met Fluffy gaat alles goed, begint behoorlijk te groeien (maar gelukkig blijft hij klein)
laatst had hij een ontsteking aan zijn oog en botste overal tegen op dat was best wel zielig.

Ook zijn we naar beneden vehuisd, en zijn we aan het klussen geweest (verfen etc)
Helaas is het verfen nog niet helemaal af, en komen we er ook niet echt aan toe, nu de drukke periode tegemoet komt.
Vanaf afgelopen dinsdag 25 november is het party seizoen weer geopend.
beginnende met deze dag Srefidensi

even een korte uitleg voor degenen die niet weten wat dit inhoudt.

25 november is de dag dat Suriname onafhankelijk werd van Nederland, dus alle reden om nonstop Srananmuziek te draaien, rotie te eten en parbobier te drinken tot je er bij neer valt.
Effe een stukkie geschiedenis.
De overdracht door Nederland verliep vreedzaam. Het verdrag werd ondertekend door Juliana, Joop Den uyl en Ferrier (gouverneur en eerste President). Suriname kreeg van Nederland een soort van fooi van 3 miljard gulden. Dit is natuurlijk een schijntje als je bekijkt wat er allemaal moest gebeuren. De periode daarna was roerig de politici zaten er alleen voor zichzelf en hierdoor kwam Bouterse met een stel trawanten met het idee om een coup te plegen. Deze coup genaamd " DE REVO " lukt.
De revo bracht niets goeds voor de gewone Surinamer. De goudvoorraad raakte op, Het volk leed honger en er was niets te verkrijgen in de winkels. Een dieptepunt waren de decembermoorden in 1982 waarbij 15 leden van de oppositie de dood vonden. Mede door de revo en de slechte situatie in het land vertrokken veel Surinamers naar Nederland.
Tot op de dag van vandaag is "Baas" Bouta hiervoor nog niet berecht!

Vrijdag is het Kinderdag, oftewel sinterklaasfeest in het Nederlands, ook hier in de winkels zijn volop pepernoten te krijgen en die hebben we dan ook maar gekocht.
Ook ga ik met Rachna, Marjoeska en Yasmeen sinterklaas vieren met cadeautje en surprises hihi:)

En dan komen natuurlijk de kerstdagen er weer aan.
Weet je hoe lang ik al geen sneeuw heb gezien!
En dat al een maand voor kerst, is dat nou een goed voorteken of niet.

de reserveringen in het hotel lopen ook op dus we kunnen een drukke periode verwachten. Vanaf de tweede week van december tot nieuwjaar is er elke dag wel een activiteit.

Hier komen de christmas shops weer. als paddestoelen uit de grond,nog maar een paar dagen en geheel paramaribo zal weer kerstverlichting bij het bedrijf, thuis of om de palmboom hebben.
Op dat moment mis je nederland wel, want kerst in nederland is zoveel beter dan hier, met de warmte kun je niet echt praten over een kerstgevoel.
tweede kerstdag moet ik sowieso werken, hebben een kerstbrunch waarvan ik het menu heb samengesteld. Het zal allemaal wel weer goedkomen.

Daarna komt Owru jari
en dan gaan we weer bombels en pagarra schieten.
Owru Jari is Surinaams voor ‘oud jaar’, en is in Suriname een groot, gezellig openluchtfeest dat in de middag begint. Door het afschieten van miljoenklappers om het kwade van het jaar ervoor te laten verwijderen en het goede te verwelkomen. Tevens geloven sommige mensen, dat als het op 1 januari niet regent, het een slecht voorteken is.

En na januari is het dan eindelijk tijd voor vakantie, lekker een weekje naar Curacao met paps en mams!!
We gaan komende week definitief het ticket betalen

Verder niet zo veel bijzonders meer.
GENIET VAN DE FEESTDAGEN

• 01 December 2008 - 13:42

Trienke:

Hoi Rolinka en Rakesh,

Bedankt voor je update van de geschiedenis van Suiname. Blij om te lezen dat je ook om je ontspanning denkt ook tijdens de interne verhuizing, hebben jullie nu meer ruimte?
    Wij moeten ons storten op suprises en gedichten twee keer voor school en 4 keer voor de fam. Straks met Rixt naar de mondhygienist en ze krijgt volgend jaar een beugel waardoor haar overbeet enigszins gecorrigeerd wordt of nog iets meer ik weet de einddoelen nog niet 15 jan eerst gesprek, het happen, oa in was ,is al gebeurd.
    Met de kerst kunnen Erica Celine en Rixt wel een concert geven Celine
    op de blokfluit en de andere 2 op gitaar. Celine oefent bijna dagelijks op de blokfluit.
    Er wordt vanacht wederom sneeuw verwacht wel natte sneeuw maar toch . Sommige mensen hebben de kerstboom al staan,vanochtend zag dit bij de aanleunwoningen van Marijke hiem.
    Wat een leuke kerstfoto trouwens, ik moet tweede kerstdag werken net als jij.
    Verder doen wij wrs niets anders dan anders, niet verrassend denk ik .
    Je kaart is vandaag aangekomen. Sterkte met de aankomende drukte voor deze maand en tot de vlgd keer.
    Gr Trienke

• 21 December 2008 - 01:12

Marije Van Ruiten:

Hee there!
    Het is al een tijdje geleden dat je je update hebt geplaatst maar hier alsnog een reactie!
    Zal ik wat sneeuw in een envelop naar je sturen? Sneeuw genoeg hier ;) Wij zijn hier verzekerd van een witte kerst & je bent van harte welkom hoor als je de sneeuw mist! :D Met deze kou hier zou ik graag even met je willen ruilen..
    Leuk dat je af en toe nog op je site schrijft, ik blijf je volgen.
    Fijne kerstdagen (hoop niet met al te veel drukte) en een goed owru jari toegewenst!
    Liefs..